Biblioteka

Z biblioteki korzystają uczniowie naszej szkoły

oraz absolwenci.

 

Godziny pracy biblioteki :

 

  • Poniedziałek 9.40 - 11.50
    Wtorek  8.50 - 9.50, 11.30 - 11.50, 12.35 - 12.45
    Środa  10.35 - 12.45
    Czwartek  11.30 - 11.50
    Piątek 9.50 - 10.45, 11.50 - 12.45

 

Nauczycielki biblioteki : mgr Mirosław Kowalczyk.

 

 

 

WYKAZ LEKTUR

Klasa I
· H. Ch. Andersen – „Baśnie”
· W. Bełza - „ Kto ty jesteś? Polak mały”
· K. Makuszyński – „120 przygód Koziołka Matołka”
· J. Tuwim – „Wiersze dla dzieci: Lokomotywa, Słoń Trąbalski”
· A. Bahdaj – „Pilot i ja”
· Cz. Janczarski – „Jak Wojtek został strażakiem”
· H. Januszewska – „ Kopciuszek”
· M. Jaworczakowa – „ Jacek, Wacek i Pankracek”
· M. Kownacka – „Kukuryku na ręczniku”
· J. Papuzińska – „Nasza mama czarodziejka”

 

 

 

 

Klasa II
· H. Ch. Andersen – „Baśnie”
· W. Chotomska – „Legendy polskie”
· M. Konopnicka – „O krasnoludkach i sierotce Marysi” ( fragmenty)
· H. Lofting – „Doktor Dolittle i jego zwierzeta”
· A. A. Milne – „Kubuś Puchatek”
· J. Tuwim – „Wiersze dla dzieci”
· A. i Cz. Centkiewiczowie – „Zaczarowana zagroda”
· J. Grabowski – „Puc, Bursztyn i goście”
· S. Michałkow – „ Nie płacz koziołku”
· J. Porazińska – „Szewczyk Dratewka”
· E. Szelburg-Zarembina – „Idzie niebo ciemną nocą”

Klasa III
· Hans Chrystian Andersen – „Baśnie”
· Jan Brzechwa – „Akademia Pana Kleksa”
· Astrid Lindgren – „Dzieci z Bullerbyn”
· Ks. Jan Twardowski – „Patyki i patyczki”
· Cz. Centkiewicz – „Anaruk, chłopiec z Grenlandii”
· Mira Jaworczakowa – „ Oto jest Kasia”
· Maria Kownacka – „Kajtkowe przygody”
· Astrid Lindgren – „ Pippi Pończoszanka”
· Roman Pisarski – „ O psie, który jeździł koleją”
· J. Ratajczak – „ Ziarenka maku”

Klasa IV
· C. Collodi – „ Pinokio”
· C.S.Lewis – „ Opowieści z Narnii”, cz.1: , cz.1: „Lew, czarownica i stara szafa”
· M. Twain – „Przygody Tomka Sawyera”
· L. M. Montgomery – „Ania z Zielonego Wzgórza”
· Ks. J. Twardowski – „Zeszyt w kratkę”
· F. E. Burnett – „Mała księżniczka”
· J. Korczak – „Król Maciuś Pierwszy”
· M. E. Letki – „Jutro znów pójdę w świat”
· T. Janson – „ Opowiadania z Doliny Muminków”

Klasa V
· R. Kipling – „ Księga dżungli”
· W. Gomulicki – „Wspomnienia niebieskiego mundurka”
· E. Niziurski – „Sposób na Alcybiadesa”
· H. Sienkiewicz – „W pustyni i w puszczy”
· J. Verne – „W 80 dni dookoła świata”
· F.E. Burnett – „Tajemniczy ogród”
· F. Molnar – „ Chłopcy z Placu Broni”
· H. Ożogowska – „Tajemnica zielonej pieczęci”
· S. Szmaglewska – „Czarne Stopy”
· J. Rodziewicz – „Wybór mitów greckich”

Klasa VI
· S. Lem – „Bajki robotów”
· K. Makuszyński – „Szatan z siódmej klasy”
· J. Jurgielewiczowa – „Ten obcy”
· A. Szklarski – „Tomek w krainie kangurów”
· J. I. Kraszewski – „Stara baśń”
· A. Kamińska – „Książka nad książkami”
· Z. Nienacki – „Księga strachów”
· E. Niziurski – „Niewiarygodne przygody Marka Piegusa”
· M. Musierowicz - "Kłamczucha"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LIST OTWARTY DO RODZICÓW

 

UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ W CZARNEM DOLNEM

Szanowni Państwo!

Rodzina odgrywa bardzo ważną rolę w kształtowaniu u dzieci nawyku czytania.

 

Pierwszy kontakt dziecka z książką ma miejsce właśnie w domu rodzinnym. Nauka w szkole to kolejny etap, w którym możemy utrwalać u małych czytelników zamiłowanie do książek.
Wyrobienie nawyku regularnego czytania i sprawienie, aby książki były dla dziecka ważne, może się udać tylko dzięki zgodnej współpracy domu i szkoły.
O tym, jakie znaczenie mogą mieć dla dzieci książki, musimy pamiętać zarówno my, nauczyciele, jak i Państwo, Rodzice. Od dawien dawna rodzice i dziadkowie czytali swoim dzieciom bajki. Postarajmy się, aby tak było nadal. Nie zapominajmy o korzyściach, które płyną z czytania dzieciom.

10 POWODÓW, DLA KTÓRYCH WARTO CZYTAĆ DZIECKU KSIĄŻKI:
Czytanie książek zacieśnia więź uczuciową między rodzicami a dzieckiem. Książki rozwijają wyobraźnię dziecka. Słuchanie bajek rozwija inteligencję dziecka, wzbogaca słownictwo, uczy poprawnego budowania zdań i zachęca do samodzielnej nauki czytania. Książki wychowują. Książki wyrabiają wrażliwość. Dziecięce problemy opisane w bajkach na pewno poruszą niejedno serduszko. Słuchanie książek odpręża i pozwala przyjemnie spędzić czas. Książki rozwijają pasję kolekcjonerską. Wiele wydawnictw proponuje serie książeczek. Czekając na kolejne odcinki przygód bohatera, dziecko rozbudza w sobie ciekawość. Czytanie książek przekazuje nam wiele informacji o dziecku. Niektóre dzieci lubią słuchać ciągle tych samych bajek. Często może to być znak, że coś je nurtuje, niepokoi lub cieszy. Książki porządkują dziecięcy świat. Dzięki bajkowym postaciom dziecku łatwiej jest zrozumieć codzienne sprawy. Książki podpowiadają, jak porozumieć się z rówieśnikami i rodzeństwem. Kłótnia z kolegą, bratem czy siostrą to problem, ale w wielu książkach znajdują się opowieści, które pomogą dziecku sobie z nim poradzić.

Szanowni Państwo, pamiętajmy – nie rodzimy się z potrzeba czytania, tę potrzebę się nabywa. Dzieci, którym od najmłodszych lat czytamy i w których zaszczepiamy miłość do książek, na pewno będą czytać w przyszłości.

10 PRZYKAZAŃ DLA RODZICÓW, KTÓRZY CHCĄ, ŻEBY ICH DZIECI CZYTAŁY:
Rozmawiaj z dzieckiem. Zawsze słuchaj, co dziecko ma ci do powiedzenia. Kup dziecku czasopismo odpowiednie dla jego wieku. W księgarni wybieraj książki wspólnie z dzieckiem. Wybierz się ze swoim dzieckiem do biblioteki. Kontroluj, ile czasu dziecko spędza przed telewizorem czy komputerem. Rozwiązuj z dzieckiem krzyżówki, rebusy, zagadki. Stwórz dziecku jego własna biblioteczkę. Czytaj dziecku przynajmniej 10 minut dziennie. Pamiętaj – szkoła ci pomoże.

 

 

 

 

 

 

 

ksiazki.gif [250x218]

 

 

 

 

Programowanie